دکتر خدیجه کریمی علویجه؛ عاطفه عبداللهی
چکیده
پژوهش حاضر واکاوی قومنگارانه اینترنتی است که در فضای پیامرسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه بهکاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانشآموزان و معلمان، ...
بیشتر
پژوهش حاضر واکاوی قومنگارانه اینترنتی است که در فضای پیامرسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه بهکاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانشآموزان و معلمان، مجموعا با 2735 عضو، به مدت یک سال، مورد مشاهده دقیق قرار گرفتند. برای تامین چندسونگری، یادداشتبرداری زمینهای، یادداشتهای کوتاه شخصی، و مصاحبههای شبه ساختارمند با اعضای این گروهها انجام شد. دادههای حاصله بهصورت 9000 صفحه متن شامل گفتگوهای مبادلهشده در گروهها، یادداشتها، و مصاحبهها بهوسیله روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده و بر مبنای مدل شهروندی دیجیتال ریبل (2011) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. مقولههای استخراجی حاکی از آن بودند که علیرغم اهمیت چشمگیر مفهوم شهروندی دیجیتال در دنیای آمیخته با فناوری کنونی و استفاده فراوان فراگیران و معلمان زبان انگلیسی از فناوریهایی نظیر پیامرسانها، گروههای مورد بررسی فاقد مهارتهای لازم جهت حضور مناسب و موثر در محیطهای دیجیتال، و در نتیجه در معرض خطرات و آسیبهای ناشی از آن هستند. پژوهش حاضر، متضمن نکات متعددی برای فراگیران و معلمان زبان انگلیسی، سیاستگزاران و متخصصین برنامهریزی آموزشی است که مهمترین آنها، ضرورت آموزش شهروندی دیجیتال در واحدهای آموزشی مدارس، موسسات آزاد زبان، واحدهای آموزش زبان به کمک فناوری، و دورههای تربیت معلم زبان انگلیسی است.